Webáruházak és az AdWords Scripts

Az AdWords Scriptet mindenkinek című korábbi posztomban már írtam arról, hogy nagyon sokféle AdWords projektnél sikeresen lehet alkalmazni az AdWords Scripteket, mégis az ecommerce szegmens az a terület, ahol ezt a leghatékonyabban lehet tenni. Ennek ellenére azt látom, hogy még mindig sok webáruház nem használja ki az AdWords automatizálás lehetőségeit és így veszteséget generál az optimálisabb állapothoz képest. A következőkben összefoglalom azokat a legfontosabb lehetőséget, amivel ecommerce AdWords kampányainkat még sikeresebbé tehetjük AdWords automatizálás révén.

webaruhaz_adwords_scripts_1

Termékszintű hirdetések

Ha forgalmat terelünk egy webáruházba, akkor azok a legértékesebb látogatók, akik már egy konkrét terméket keresnek, hisz náluk van a legnagyobb esély a vásárlásra. Ha például valaki a Samsung ABC-123 TV-t keresi, akkor bár megjelenhetünk a +samsung +tv kulcsszóra is, de valószínűleg nem a kívánt termék aloldalára fog landolni a látogató. Emiatt az összes termékre kellene termékszinten egyedi kulcsszavakat és egyedi ad copykat létrehozni, amivel a látogató az adott termék aloldalára fog landolni.

Sok ezer termék esetén valószínűleg nem racionális egy ilyen kampánystruktúrát manuálisan létrehozni, bár fizikailag nem lehetetlen. Sokkal egyszerűbb mód, hogy ha rendelkezésünkre áll egy adatbázis a webáruház termékeiről, így AdWords Scripts segítségével le tudjuk generálni a megfelelő kampányokat.

Raktárkészlet lekövetése

Ecommerce projektek esetében a tranzakciót legjobban befolyásoló tényezők az ár és az elérhetőség. A kampány sikeressége az ár függvényében egy összetettebb kérdés, viszont az elérhetőség sokkal jobban leegyszerűsíthető, hisz vagy van a termék raktáron vagy nincs. Másként megfogalmaza vagy nagyobb az esély a vásrlásra, mert van raktáron vagy kisebb az esély a vásárlásra, mert nincs raktáron. Nyílván mi akkor szeretnénk megjelenni és kattintást generálni, hogy ha minél nagyobb az esély a vásárlásra, így csak akkor hirdetnénk a terméket, ha van készleten, egyébként leállítanánk a hirdetést.

Gondoljunk bele, hogy a raktárkészlet napon belül is változik, így például a raktárkészlet óránkénti lekövetése több ezer terméknél már fizikailag kivitelezhetetlen, de nem az AdWords Scripts számára. Itt megvan a lehetőségünk, hogy óránként változtassuk, hogy melyik ad group, azaz melyik termék aktív és melyik van szüneteltetve.

Elképzelhető az is, hogy a termékeink nagy részénél szeretnénk az előbbi logikát alkalmazni, viszont vannak húzótermékek, amiket mindenképp hirdetni szeretnénk. Például mobiltelefonokat értékesítünk, alapértelmezetten csak azt hirdetjük, ami raktáron van, viszont az Apple termékeket minden esetben hirdetjük. Ezt a finomított logikát még meg lehet annyival fejelni, hogy ha az adott Apple termék van raktáron, akkor olyan ad copyt futtatunk, amiben azt mondjuk, hogy a termék raktárról elérhető, ha pedig nincs, akkor olyan ad copy fut, amiben valamilyen más USP jelenik meg.

Ár megjelenítése a hirdetésben

Örök dilemma, hogy jelenítsünk meg árat a hirdetésben vagy sem. Ha nem jelenítünk meg árat, akkor nagyobb lehet a kattintás esélye, viszont benne van a kockázat, hogy az oldalra érkezve túl magasnak találja az árat a vevő, így rögtön el is hagyja az oldalt. Ha megjelenítjük az árat, akkor bár kevesebb kattintást kaphatunk, de nagyobb a valószínűség a jó minőségű klikkekre. Mivel minden piac más és más, ezért minden esetben le kell tesztelni, hogy számunkra melyik stratégia az optimális.

Ha az árak megjelenítése számunkra az optimálisabb stratégia, akkor ad customizereket kell használni, hogy az árak folyamatosan frissülni tudjanak az ad copyban. Korábban a frissítésre csak AdWords Scripts által volt lehetőségünk, ma már lehetőség van egy feedet megadni. Ha minden feltétel adott, akkor itt nem szükséges scriptet használni. A gyakorlatban mégis találkozunk olyan esetekkel, amikor van feed, de nem olyan struktúrában, ahogy az ad customizernek kellene vagy egyáltalán nincs feed, de a weboldalból ki lehet olvasni a tartalmakat. Ezen esetekben scriptek segítségével meg tudjuk oldani, hogy az ad customizerben elérhető legyen az aktuális ár. Ezeket a megoldásokat csak rövid távon ajánljuk, mivel a fejlesztő nem tudja lefejleszteni az ad customizer számára optimális feedet.

webaruhaz_adwords_scripts_2

Új termékek automatikus importálása

A termékszintű hirdetések című korábbi részben megnéztük, hogy hogyan építsük fel a kampányunkat az aktuálisan elérhető termékekkel. Ez a művelet egy időpillanatban történik, viszont az idő előrehaladtával érkezhetnek új termékek, amit szintén nem manuálisan érdemes lekezelni, hanem automatikusan.

Az új termékeknek ugyanazokat az AdWords entitásokat kell létrehozni, viszont egy dologra nagyon kell figyelni. Amikor a script automatikusan generálja le az ad groupokat, kulcsszavakat és ad copykat, akkor ő nem figyel arra, hogy korábban az adott terméket legeneráltuk-e már, így duplikációk keletkezhetnek, amik nem hatékony kampánystruktúrát eredményeznek. Emiatt nekünk kell a scriptünkben egy olyan megoldást elhelyezni, ami csak az új termékek AdWords entitásait generálja le, így biztosan nem lesz duplikáció.

Margin alapú licitálás

Bizonyos piacokon bár nagy volumeneket generálnak a webáruházak, de mégis kicsi marginnal dolgoznak, ezért kritikus az, hogy az adott terméket mekkora költséggel adták el. Ha tudjuk a margint, akkor pontosan meg tudjuk mondani, hogy adott terméket mekkora konverziós költség mellett érdemes eladni.

Egy bid manager script ezt a problémát is le tudja kezelni, hogy ha van egy külső adatforrásunk, ahol termékenként megjelennek a marginok. Ha egy ad group reprezentál egy terméket, akkor a script pontosan tudni fogja, hogy mi a maximális konverziós költség, ami mellett még nyereséges egy termék értékesítése.

Útravalónak

Az előző példákat átolvasva láthatjuk, hogy ezek mind olyan automatizmusok, amelyek bármilyen webáruház performanciáját növelni tudják. Vannak nagy szereplők, akik ezeket a megoldásokat már tudatosan használják, viszont még mindig sok olyan piaci szegmens van, ahol ezeket az AdWords automatizmusokat a szereplők többsége nem használja ki. Ma azt mondhatjuk, hogy ezen megoldások alkalmazása egyértelmű versenyelőnyhöz vezet, viszont amint a többség már ezt fogja használni, úgy a többi webáruház fog versenyhátrányba kerülni.

Ha lenne kérdésed, további AdWords automatizálás ötleted vagy egyéb észrevételed, akkor kommentelj bátran, hogy válaszolhassak!